Nakon više od 10 godina iskustva u franšiziranju gledao sam vlastiti brand kako iz malenog dućana od 27m2 izrasta u internacionalni franšizni lanac, ali proučavao sam i pratio mnoge druge male brandove koji su zahvaljujući franšiziranju postali veliki i eminentni lanci. Mnogi vlasnici tvrtki iz dana u dan rade kako bi jednog dana postigli čim bolji „exit“ odnosno prodali tvrtku.
Bez obzira na proizvod ili uslugu koju nude najčešće ne obraćaju pozornost na sustav koji grade kako bi se skalirao koncept i time dobio na vrijednost. Zašto je skaliranje toliko bitno? Najviše iz razloga što svi VC ili PE fondovi traže koncepte koji su skalabilni kako bi svoju investiciju mogli maksimalno multiplicirati.
Bilo koji koncept ukoliko nije skalabilan neće interesirati investitore ili potencijalne kupce. Upravo tu je bitno razmišljati o franšiziranju obzirom da je franšiza ultimativni način za skaliranje koncepata iz bilo koje industrije. Upravo taj mindset građenja sustava, a ne samo proizvoda ili usluge, je karika koja kronično nedostaje u Hrvatskoj ekonomiji.
Kako bi plastično objasnio što želim reći postavite si pitanje da li je McDonald’s izgradio preko 36,000 restorana zbog toliko dobrog hamburgera ili zbog toliko dobrog sustava koji je izgradio i tada primijenio izvrstan program franšize?
Tri osnovne vrijednosti franšiza
Po mišljenju stručnjaka tri su osnovne vrijednosti ili karakteristike koje davatelj franšize mora imati:
Royalty Break-Even
Davatelj franšize postaje „zanimljiv“ ili vrijedan onoga trenutka kada mu prihod od Royalty fee-a počne pokrivati sve troškove poslovanja, odnosno kada postigne Royalty Fee Break-even point.
Upravo to dostignuće je bitno jer dokazuje kako davatelj franšize ima sustav koji funkcionira te pokazuje financijsku održivost. Bez Royalty fee break even-a naravno da ili franšizni sustav koji je davatelj franšize postavio ili sam koncept nije dovoljno dobar ili razvijen kako bi dokazao perspektivu za rast koja je zanimljiva investitorima ili kupcima.
Vrijeme
Jednostavno je nemoguće duplicirati ili ubrzati vrijeme koje je nekome bilo potrebno da bi ispravio sve pogreške i prepoznao sve prilike potrebne kako bi franšiza bila uspješna.
Doslovno su potrebne godine poslovanja sa minimalnim profitom ili čak bez profita za doći do točke gdje se mogu otvarati nove profitabilne franšizne jedinice konzistentno. Mnogi start up-ovi koji su došli do enormnih financiranja te imaju vrlo velik support razno raznih stručnjaka ne mogu to postići preko noći.
Baš poput finog rada stručnjaka koji radi „masterpiece“ potrebno je vrijeme, te upravo iz tog razloga ima vrlo veliku vrijednost.
Produktivnost
Skalabilnost, kao što sam spomenuo, je integralni dio uspjeha i potencijalne investicije ili akvizicije. Skalabilnost je osnovni razlog zašto netko želi investirati ili kupiti neki koncept ili tvrtku.
Svaka sljedeća franšiza koju davatelj franšize otvara je sve povoljnija za njega i procesi su sve ispoliraniji od prošle, samim time produktivnost tvrtke davatelja franšize postaje sve produktivnija, a investicija primatelja franšize sve sigurnija.
Drugim riječima, ukoliko investitor vidi kako je moguće eksponencijalno povećat rast franšiza dok se trošak samo nominalno mijenja biti će vrlo zainteresirani platiti vrlo visoki multiplikator za Vaš franšizni brand.
Zaključak
Što je zaključak? Kao davatelj franšize budite prvenstveno fokusirani na interne procese dok ih ne dovedete do savršenstva.
Vjerovatno će Vam trebati vremena, ali to je normalno. Ukoliko uspijete, sigurno ćete doći do sustava koji može rasti profitabilnošću eksponencijalno dok troškovi rastu nominalno. Tada ćete postati vrlo zanimljivi investitorima ili potencijalnim kupcima.
CFCG
Prije tri godine u Hrvatskoj je osnovana i konzultantska kuća specijalizirana za franšizno poslovanje CFCG (Colak Franchise Consulting Group). Posao joj je pomaganje mikro, malim i srednje velikim poduzetnicima u pretvaranju tržišnih koncepata u franšizni model poslovanja. „Nakon desetak godina poslovanja u Surfs&Fries franšizi, tijekom kojega je bilo i pogrešnih koraka, odlučili smo svoja znanja i stečena iskustva podijeliti s drugima i pomoći im tako da ne ponove pogreške koje smo mi napravili”, kaže Andrija Čolak, osnivač konzultantske tvrtke CFCG. U posljednje četiri godine ta konzultantska kuća pomogla je u razvoju četrdesetak franšiznih koncepata u našoj zemlji.