S izrazom franšiza mnogi od vas su se već sigurno susreli. Mnogi vjerojatno i znaju da se radi o nekoj vrsti poslovnog modela, a malo upućeniji će znati da franšize zapravo prodaju svoje licence zainteresiranim privatnim i pravnim osobama koji se onda obvezuju širiti brend u skladu sa standardima franšize.
Želite li malo dublje ući u ovu tematiku ili ako ste zainteresirani za ulaganje i čak pretvaranje vlastite tvrtke u franšizu, definitivno ste došli na pravo mjesto jer će ovaj članak obraditi sve najvažnije teme vezane uz franšize općenito. Koliko su isplative? Koliko je komplicirano ući u posao? Saznajte sve to i još mnogo više upravo ovdje!
Kao što smo već rekli, franšizu možemo promatrati kao vrstu poslovnog modela, ali neki će reći i da se tu jednostavno radi o vrsti suradnje između dvaju neovisnih subjekata. U svakom slučaju, franšiza spaja dvije strane - davatelja i primatelja.
Davatelj je, recimo to tako, krovna tvrtka, tj. tvrtka čiji se brend širi. Ona će imati već uhodan način poslovanja koji dokazano donosi dobit, a taj know-how će, uz sve ostale glavne karakteristike brenda, podijeliti s primateljem. Na taj način davatelj franšize se može brzo proširiti novim tržištem bez da ulaže svoje resurse u otvaranje poslovnica ili zapošljava nove ljude, a istovremeno može biti siguran da će novo prodajno mjesto funkcionirati po unaprijed dogovorenim standardima.
Primatelj franšize preuzima na sebe odgovornost otvaranja nove poslovnice i zapošljavanje ljudi, ali zauzvrat ima veliku slobodu u korištenju već etabliranog brenda, a tu je i mogućnost da mu davatelj pruža svu moguću podršku po pitanju edukacije i poslovanja. Svakako treba reći da primatelj franšize davatelju plaća naknadu i tantijeme za korištenje brenda.
Prije nego što se odlučite za ulazak u svijet franšiza, potrebno je dobro analizirati što taj potez nosi, ovisno o tome želite li postati davatelj ili primatelj franšize.
Ako želite svoju tvrtku pretvoriti u franšizu, prvo morate razmisliti o tome je li vaš poslovni model franšizibilan.
To zapravo znači da trebate razmisliti možete li zainteresirati druge dovoljno da vam plate naknadu za korištenje brenda i(li) tantijeme. Drugim riječima, može li vaš koncept dovoljno brzo generirati profit da se primateljima franšize investicija isplati.
Nadalje, morate razmisliti i o pružanju podrške i educiranju drugih. U analizi vam mogu jako pomoći specijaliziranje konzultantske kuće poput CFCG-a koje s vama onda analiziraju svaki korak i pripremaju vas za pretvaranje u franšizu.
S druge strane, ako ste zainteresirani za ulogu primatelja franšize, imajte na umu da to obično podrazumijeva veliku investiciju na samom početku, stoga treba dobro analizirati poslovanje davatelja i procijeniti koliko brzo tu investiciju možete vratiti. Davatelj će vas educirati i pružati vam podršku, a vi ćete s njime potpisati franšizni ugovor koji definira vaša prava i obveze.
Sve franšize nisu iste. Naravno, mogu se razlikovati prema djelatnosti koju obavljaju, ali ako pogledamo njihovu strukturu, postoje četiri glavne vrste franšiza u kojima se možete naći:
Direktna franšiza znači da davatelj ima samo jednog primatelja na nekom području, a višestruka da više primatelja ima istu franšizu i to je prilično jednostavno za razumjeti.
Master franšiza, međutim, djeluje kao spona između davatelja i primatelja jer davatelj većinu ovlasti prenosi na master franšizera i njemu prepušta razvoj na području neke države ili regije. Master franšizer ima udio u tantijemama, a ovaj princip najčešće koriste velike korporacije koje se žele proširiti na novo tržište bez prevelikih ulaganja. Ako želite postati nositelj master franšize, početno ulaganje bit će još veće nego kod primatelja franšize, ali je i potencijal za zaradu puno veći. Stoga svakako razmislite o investiciji ako naiđete na ovakvu priliku.
Na kraju, regionalna zastupništva nisu primatelji franšize u punom smislu već služe samo kao posrednici. Nemaju ovlasti potpisivati ugovore već se njihov posao uglavnom svodi marketing i pripremu potencijalnih primatelja franšize.
Prednosti franšiziranja mogu biti višestruke i za davatelja i za primatelja franšize.
Davatelji se ovim putem, kao što smo već rekli, mogu brzo proširiti na određenom tržištu, a za to im nisu potrebne velike investicije jer se primatelji brinu za zapošljavanja i pronalaženje adekvatnih lokacija. S te strane, pružanje dobre podrške može biti iznimno efikasno jer jednom kada primatelja dobro educirate on će postati uspješan na obostranu korist i zadovoljstvo. Da ne govorimo da se kroz tantijeme može osigurati stabilan priljev sredstava.
Primatelji franšize postaju dio već dobro uhodanog i definiranog sustava koji se već dokazao kao profitabilan i mogu, iako su stvari u poslovnom svijetu rijetko 100% sigurne, računati na povrat investicije u razumnom roku.
Nakon toga im dolazi čista dobit. Tu je i znanje koje će steći kroz obuku koju davatelj osigurava, što poduzetniku može pomoći pri kupnji drugih franšiza i razvoju vlastitog posla.
Treba reći da franšiziranje može biti od iznimne koristi davateljima franšiza koji su velike korporacije koje se šire na novi kontinent ili u neku novu kulturu. Angažiranje master franšizera, primjerice, može jako pomoći prilagodbi uvjetima koji vladaju na takvom novom tržištu.
Za uspjeh neke franšize ništa nije važnije od kvalitetnog franšiznog odnosa i dobre komunikacije između svih uključenih strana. Kao što smo već rekli, davatelj je tu da pruži know-how i podršku, dok se od primatelja očekuje maksimalan angažman i rad po standardima brenda.
Međutim, ovo nipošto nije jednosmjerna komunikacija. Primatelj franšize je taj koji radi "na terenu" i njegova povratna informacija može biti od ključne važnosti u prilagođavanju na novo tržište ili neku novonastalu situaciju.
Ovo može biti iznimno važno ako se radi o prvom primatelju franšize u novoj regiji za koju davatelj još nije sasvim siguran kako će ga prihvatiti. Tjedni sastanci, videopozivi ili čak godišnje konferencije odličan su način za primatelje da iznesu svoja mišljenja i preporuke.
Na taj način se neće samo osjećati poštovano i kao važan dio cijelog sustava nego će ujedno i aktivno pridonijeti razvoju brenda i cijele franšize i može čak otkriti prakse koje i svi ostali primatelji mogu koristiti kako bi unaprijedili svoje poslovanje. Dakle, komunikacija je iznimno važna.
Nakon svega, nameće se pitanje imaju li franšize mana ili rizika koji zainteresirane strane preuzimaju. Imaju, ali pažljivim planiranjem sve se to može svesti na minimum.
Glavni "problem" za davatelja franšize jest taj što on ne vodi svakodnevno poslovanje, tj. ne nadgleda stvari izravno.
To znači da u slučaju nekog problema ne može brzo reagirati, zbog čega komunikacija postaje još važnija.
Također, ispostavi li se da se poslovnice moraju zatvarati, to može loše djelovati na cijeli brend. Uz to, moguće je da primatelji franšize nakon nekog vremena odluče iskoristiti znanje koje su stekli i pokrenuti vlastiti posao, čime automatski postaju konkurencija.
Što se tiče primatelja, za njih je možda i najveći izazov početna investicija i kako nju vratiti u razumnom roku. Primatelji će se u početku jako oslanjati na davatelje da ih vode u pokretanju posla, a rizik je još veći ako se radi o prvoj poslovnici na novom tržištu i nije sasvim jasno kako će lokalno tržište reagirati na novu ponudu.
Sve u svemu, franšize su vrlo zanimljiv način poslovne organizacije koji dobro organiziranom sustavu nudi mnoge prednosti. Davatelji franšiza se uz značajno manje investicije mogu brzo proširiti po novom tržištu, dok primatelji ulaze u dokazano uspješan model poslovanja koji donosi profit.
Ako vas zanima ulaganje u ovakav posao, ključno je dobro se informirati o svemu. Isto tako, morate biti spremni uložiti dosta truda u komunikaciju jer na njoj ovaj model počiva. No, bez obzira želite li u sve ovo ući kao primatelj ili kao davatelj franšize, CFCG će vas uvijek moći usmjeriti dobrim savjetom. Obratite nam se s povjerenjem!