Održavanje snažnih franšiznih odnosa

Kada su franšize u pitanju, ništa za uspjeh nije važnije od dobrih odnosa, kvalitetne komunikacije i jasno postavljenih ciljeva. Ispunjavanje tih uvjeta omogućuje svim dionicima da odrade svoj dio posla na najbolji mogući način, što će pridonijeti dugoročnom uspjehu cijelog pothvata. Neuspjeh jedne poslovnice može imati negativne posljedice po brend koje će se osjetiti na cijelom tržištu, posebice ako se ispostavi da su franšizni odnosi bili loši. Tada cjelokupna strategija širenja na nekom tržištu može doći u pitanje jer zainteresiranih primatelja franšize jednostavno više neće biti.

No, kako održavati kvalitetne franšizne odnose i na što treba obratiti pažnju? Evo nekoliko savjeta!

Savjeti za održavanje snažnog franšiznog odnosa

Dakle, u franšiznom odnosu postoje dvije osnovne strane – davatelj i primatelj franšize. Osnovni preduvjet za dobar odnos jest da su obje strane što je moguće više posvećene poslu koji obavljaju i ispunjavanju svojih uloga. Davatelj franšize je tu da pruži svu potrebnu podršku i znanje, dok primatelj franšize mora biti svjestan da radi ZA davatelja i unutar okvira sustava koji je davatelj franšize stvorio. To je zapravo i jedna od glavnih prednosti franšiza.

Naravno, uvijek treba postojati i volja za prilagođavanje ovog odnosa novonastalim situacijama. Razgovori kojima je cilj unaprijediti poslovanje uvijek su dobrodošli. Sve dok obje strane dobro razumiju koje su njihove dužnosti, ovakva interakcija može donijeti odlične rezultate.

 

Održavanje snažnih franšiznih odnosa

 

Drugim riječima, radi se o izgradnji i prihvaćanju kulture brenda koja nije ništa drugo nego skup uvjerenja, vrijednosti i etičkih načela koje svi dijelovi franšize moraju poštovati. Zbog toga je važno da su obje strane informirane o kulturama iz koje njihov partner dolazi kako bi se odmah moglo ustanoviti jesu li te kulture kompatibilne i gdje je moguće da nastanu problemi.

Definiranje odgovornosti

Temelj svakog franšiznog odnosa je ugovor o franšizi i u njemu jasno moraju biti definirani svi relevantni parametri vezani uz poslovanje (ovo vrijedi i za master franšize). Također, davatelj franšize mora jasno izraziti svoja očekivanja i definirati odgovornosti svakog od dionika. Na taj način moguće je pratiti ispunjavaju li sve strane svoje obveze.

Međutim, nije dovoljno ove stvari jednostavno staviti na papir. Primatelja franšize treba dobro pripremiti na sve što ga očekuje i u razgovorima koji prethode potpisivanju ugovora više puta ponoviti najvažnije stavke. Jednostavno, treba dati vremena da primatelju franšize sve „sjedne“ jer se na taj način izbjegavaju nesporazumi koji mogu narušiti poslovanje.

Zapravo se ovdje sve svodi na raspodjelu uloga: davatelj franšize zadužen je za pružanje podrške i obuku, dok je primatelj zadužen za poslovanje vlastite poslovnice na najbolji mogući način u skladu sa standardima i reputacijom brenda.

Održavanje dijaloga

Da bi primatelj franšize uspio preživjeti i razviti se unutar sustava, on mora imati alate koji mu to omogućuju, a odgovornost za to leži na davatelju franšize. No, nije dovoljno samo osigurati alate, davatelj također mora biti sposoban pružiti svu moguću pomoć pri njihovom korištenju i jasno izraziti ciljeve koji se tim alatima moraju postići. I u ovom slučaju jasna komunikacija je na samom vrhu liste prioriteta.

Bilo da se radi o tjednim videopozivima, godišnjim konferencijama ili običnim sastancima, komunikacija mora biti redovita, a kroz nju bi brend trebao i redovito ponavljati koji su zadaci i očekivanja koje primatelji franšiza moraju ispuniti.

No, ovo nipošto ne smije biti jednosmjerna ulica. Primatelji franšize moraju se osjaćati slobodnima iznositi svoje opaske i prijedloge u svrhu unaprijeđenja cijele organizacije, a za to im na usluzi mora biti uhodan sustav. Iznimno je važno da obje strane komunikaciji pristupe iskreno, bez ikakve zadrške, jer se tada problemi i najefikasnije rješavaju.

Ispunjavanje ciljeva

Ipak, koliko god davatelj franšize bio na raspolaganju, od njega se ne može očekivati da spašava svako mjesto koje jednostavno ne posluje dobro. Zbog toga je najveća odgovornost za uspjeh poslovnice na primateljima franšiza.

Poticanje poduzetnog duha je poželjno, ali primatelj franšize ne smije zaboraviti da je franšiza uspješna upravo zato jer se radi o standardiziranim praksama i postupcima koji su se (u većini slučajeva) dokazali već mnogo puta. Svako odstupanje od tih standarda trebalo bi biti izričito odobreno od nositelja franšize, a veće promjene u načinu funkcioniranja poslovnice koje se provedu na svoju ruku obično donesu puno više štete nego koristi.

 

Franšizni odnosi

 

Treba svakako reći i da je davatelj franšize indirektno odgovoran za primateljev uspjeh jer je njegov zadatak da održi kvalitetu i integritet brenda kako bi primatelji mogli raditi svoj posao. Također, primatelji bi trebali imati i jasnu sliku o tome kakve rezultate mogu očekivati od određenih postupaka i biti upoznati s najboljim praksama iz raznih područja, od marketinga do primjerice nabave.

Za kraj

Jasni i koncizni ciljevi i komunikacija temelj su na kojem počiva svaka uspješna franšiza. Iz toga se onda razvijaju zdravi franšizni odnosi koji dovode do uspjeha svih zainteresiranih strana.

Možda i najvažnije od svega je kvalitetno definirati uloge i primateljima franšize konstantno objašnjavati što se od njih očekuje i kako do toga doći. S time treba početi još i prije nego se potpiše ugovor o franšizi kako bi potencijalni primatelj točno znao u što se upušta. Nadalje, primatelju mora biti jasno da je dio većeg i uhodanog sustava koji daje rezultate i da veće promjene moraju biti odobrene od davatelja franšize.

To nipošto ne znači da primatelji nemaju pravo glasa. Naprotiv, treba im se omogućiti sustav u kojem mogu jasno izraziti svoje brige i prijedloge i otvoreno razgovarati s nositeljima franšiza. Informacije „s terena“ mogu pomoći da se sustav modificira i bolje prilagodi tržištu, posebice ako se franšiza širi na novo tržište na kojem još nije prisutna.

Ako je davatelj franšize na visini zadatka, na primatelju je samo da primijeni ono što je naučio i njegova poslovnica bit će uspješna.

O autoru:

Andrija Čolak

Andrija Čolak je ugledno ime u svijetu franšiza s više od 15 godina iskustva u industriji. Kao osnivač prepoznatljive franšize Surf'n'Fries, Andrija je svoje bogato iskustvo pretočio u niz prestižnih nagrada, uključujući NextGen nagradu koju je dobio 2015. godine od International Franchise Association, te priznanje za Franšiznu osobu godine 2022. u okviru Franchise Brand Leader Award.

Kroz svoj blog na CFCG (Colak Franchise Consulting Group) stranici, Andrija deli dragocjena saznanja i stručne savjete, pružajući čitaocima uvid u tajne uspešnog franšiznog poslovanja. Svoje obrazovanje je obogatio studijem marketing menadžmenta i marketing strategije na - Douglas College i BCIT u Kanadi. Dobrodošli u svijet franšizinga s Andrijom Čolakom, stručnjakom koji je svojim radom oblikovao industriju.

CFCG

Prije tri godine u Hrvatskoj je osnovana i konzultantska kuća specijalizirana za franšizno poslovanje CFCG (Colak Franchise Consulting Group). Posao joj je pomaganje mikro, malim i srednje velikim poduzetnicima u pretvaranju tržišnih koncepata u franšizni model poslovanja. „Nakon desetak godina poslovanja u Surfs&Fries franšizi, tijekom kojega je bilo i pogrešnih koraka, odlučili smo svoja znanja i stečena iskustva podijeliti s drugima i pomoći im tako da ne ponove pogreške koje smo mi napravili”, kaže Andrija Čolak, osnivač konzultantske tvrtke CFCG. U posljednje četiri godine ta konzultantska kuća pomogla je u razvoju četrdesetak franšiznih koncepata u našoj zemlji.

Možda će ti se svidjeti

Nove objave