Dakle, stvara se hijerarhija na čijem vrhu je davatelj franšize ispod kojeg stoji primatelj franšize odgovoran za određeno područje, a taj primatelj zatim može novačiti druge, lokalne primatelje franšize za koje bi on bio odgovoran.
Svaki primatelj franšize obično u posao ulazi tek po plaćanju naknade davatelju, što davatelju smanjuje rizik i omogućava brzo ekspanziju na novom tržištu. Ipak, ovakav pristup nije bez potencijalnih nedostataka, pa stoga treba dobro odvagnuti prednosti i mane ulaska u ovakav posao. Dobra ideja je kontaktirati agenciju za franšizni konzalting, ali ako vas samo zanimaju najvažnije informacije o ovakvoj vrsti poslovanja, sve to možete pronaći u idućim paragrafima.
Kako master franšize funkcioniraju
Kao što smo već rekli, davatelj franšize sklapa ugovor s primateljem (master franšizom) koji na taj način postaje upravitelj za određeno područje. Taj i takav primatelj nakon toga ima zadatak omogućiti da brend davatelja franšize raste i širi se tržištu za koje je zadužen.
Dakle, potrebno je pronaći još primatelja franšiza koji su voljni otvoriti pojedinačne poslovnice. Uloga osobe ili tvrtke koja je nositelj franšize za određeno područje može jako varirati, a bit će definirana već spomenutim ugovorom krovne tvrtke i regionalnog upravitelja.
To može uključivati obuku daljnjih primatelja franšize, pomoć pri pronalaženju lokacija za njihove poslovnice, pomoć pri pregovaranju oko ugovora zakupa potrebnih nekretnina i još mnogo toga. Ukratko, radi se o pružanju bilo kakve podrške koju bi franšize na području mogle zatrebati.
To isto tako znači da regionalni upravitelj se ne miješa u svakodnevni rad svakog nositelja franšize na njegovom području već mora osigurati uvjete za rast i razvoj brenda. Ta činjenica jedna je od glavnih prednosti franšiza.
Prednosti master franšiziranja
Master franšiziranje ima mnogo prednosti za sve uključene strane. Davatelj franšize dobiva mogućnost brzog širenja na tržištu na kojem još nije prisutan, a za to ne mora ulagati u nove zaposlenike koji će to nadzirati. Uz to, s obzirom da je za ulazak u ovakav posao potrebno odmah platiti određenu naknadu, davatelj franšize dobiva i kratkoročno povećanje priljeva sredstava.
Logistički gledano, ovo također može biti dobar potez za davatelja franšize jer se tvrtka ne mora trošiti resurse na upravljanje određenim područjem već je sve prepušteno regionalnom upravitelju i svima koji su ispod njega u hijerarhiji.
Mogući veliki prihodi
S druge strane, nositelj master franšize za određeno područje dobiva ekskluzivno pravo na brend koji je već prepoznat u svijetu i stoga ima veliki potencijal za rast. Sposoban poduzetnik može u kratkom roku isplatiti početnu investiciju i nakon toga samo povećavati profit s obzirom da svaki daljnji primatelj franšize kojeg pronađe donosi nova primanja.
Nadalje, regionalni upravitelj najčešće nema potrebu za zapošljavanjem velikog broja ljudi, a u nekim slučajevima sve može odraditi čak i jedna osoba. Dakle, nije potrebno jako dijeliti prihode i nakon početne investicije troškovi su prilično mali. Ni broj klijenata kojima se mora posvetiti nije velik – njegovi jedini klijenti su krajnji primatelji franšize kojima je potrebno omogućiti što bolje uvjete za rad, a to znači da se svakom klijentu može u potpunosti posvetiti.
Također, nositelj master franšize za određeno područje ima više izvora prihoda. Osim što dijeli inicijalnu naknadu s davateljem franšize, regionalni upravitelj dobiva mjesečne tantijeme koji mogu iznositi i do 5% prihoda njegovog cijelog područja. Tu su i dodatne pogodnosti pri otvaranju poslovnice koja može poslužiti kao pilot projekt a za koju se obično plaćaju puno manje naknade, čak upola manje nego za ostale primatelje franšize.
Još jedna prednost master franšiziranja je ta što ono sa sobom donosi već uhodan sustav. Velike korporacije koje koriste ovakav način franšiziranja obično već imaju uspješne master franšize u različitim dijelovima svijeta iz čijih se iskustava može puno toga naučiti. Novi nositelj master franšize može stoga jednostavno primijeniti ista načela i osigurati razvoj brenda na svom području.
Jednom kada se brend proširi po zadanom području, vrijednost tvrtke koja upravlja tim tržištem bit će višestruko veća od iznosa inicijalnog ulaganja i njezin vlasnik će uvijek imati opciju njezine prodaje.
Nedostaci master franšiziranja
Međutim, master franšize mogu imati i neke nedostatke. To se prvenstveno odnosi na inicijalno ulaganje koje je potrebno da bi se dobila prava na zastupanje franšize na nekom području. Ono može biti veliki izazov ako netko u taj posao ulazi sam jer se obično radi u prilično velikom iznosu koji je potrebno uplatiti da bi se uopće moglo započeti s poslom.
Također, potrebno je iznimno dobro poznavanje lokalnog tržišta kao i odlične menadžerske vještine kako bi se mogli razviti snažni franšizni odnosi i kako bi krajnji primatelji franšize mogli postupno postajati sve brojniji.
No, postoje rizici i za samog davatelja franšize jer on u ovom slučaju predaje kontrolu nekog tržišta u tuđe ruke. To može dovesti do neujednačene kvalitete proizvoda što može naštetiti reputaciji brenda. Uz to, velik broj krajnjih primatelja franšize može predstavljati izazov kada bude potrebno utvrditi da se sve stavke iz ugovora poštuju. Jednostavno, neki ljudi mogu pokušati raditi stvari na svoju ruku, a moguće je čak i da pokušaju započeti svoju franšizu sa znanjem koje im davatelj franšize pruži.
Zaključak
Master franšiziranje nudi mnoge mogućnosti ljudima koji se odluče ući u takav posao jer bi dobit mogla biti velika ako se stvari razviju u željenom smjeru. Međutim, inicijalno ulaganje je veliko i potrebne su određene vještine kako bi se mreža primatelja franšize proširila po određenom području.
Ipak, ako je uspješan, nositelj master franšize za neko područje si može osigurati više izvora prihoda i višestruko povećati vrijednost svoje tvrtke. Uz uhodane sustave kakve imaju veliki brendovi, takav poduzetnik na raspolaganju ima sve što mu je potrebno da ostvari željeni cilj.
CFCG
Prije tri godine u Hrvatskoj je osnovana i konzultantska kuća specijalizirana za franšizno poslovanje CFCG (Colak Franchise Consulting Group). Posao joj je pomaganje mikro, malim i srednje velikim poduzetnicima u pretvaranju tržišnih koncepata u franšizni model poslovanja. „Nakon desetak godina poslovanja u Surfs&Fries franšizi, tijekom kojega je bilo i pogrešnih koraka, odlučili smo svoja znanja i stečena iskustva podijeliti s drugima i pomoći im tako da ne ponove pogreške koje smo mi napravili”, kaže Andrija Čolak, osnivač konzultantske tvrtke CFCG. U posljednje četiri godine ta konzultantska kuća pomogla je u razvoju četrdesetak franšiznih koncepata u našoj zemlji.